מהו גיר מולטי טרוניק DSG



DSG זוהי תיבה ידנית המופעלת באופן אוטומטי, או "גיר רובוטי. משמעות השם: Direct Shift Gearbox. אז מה בעצם ההבדל בין תיבת הילוכים אוטומטית לגיר DSG? בגיר אוטומטי אין שורת הילוכים כמו בגיר ידני; יש מערכת מורכבת יותר של הולכים פלנטאריים, מצמדים הידראוליים ורכיבים משונים אחרים (ולפעמים גם בנדים). משמעות הדבר? טיפול יקר, שחיקה מהירה ואובדן מהיר יחסית של הכוח. במקום קלאץ' יש "ממיר מומנט": אמבט שמן בעלת שתי מניפות, המאבדת כמות ניכרת נוספת מהכוח. יתרונות? נוחות, בעיקר בתחילת נסיעה או בפקקים ועליות, ויש גם נוקר חניה (הנועל את הגיר במצב P).

רובוטים: ממשיכים בדרכם פנימה אל מכאניקת הרכב


בגיר רובוטי מותקן רובוט המפעיל את הגיר אוטומטית, מה שמאפשר נצילות דלק וכוח בדומה לגיר ידני, ובתוספת הנוחות של הגיר האוטומטי. בגירים ישנים יותר, הרובוט עבד עם עדינות מופחתת והיה מחובר לגיר ידני רגיל; קורולה היא דוגמה טוב לכך  לחיצה רציפה על הגז גרם לרובוט לשלב קלאץ' והתקבלה "דפיקה", אולם עם עזיבת הגז היתה מביאה לנסיעה חלקה.
לכן פותח ה-DSG. מה עשו בעצם? הגיר חולק לשניים – הילוכים אי זוגיים והילוכים זוגיים, כאשר לכל קבוצה קלאץ'. הדבר מאפשר עבודה עלי שתי קבוצות ההילוכים ועם שני הקלאצ'ים, מה שמביא לפעולה חלקה, גם כאשר הרגל נותרת על דוושת הגז. למעשה, הרובוט שב-DSG מסוגל להחליף הילוכים במהירות גדולה מכפי שבן אדם יכול, ומאפשר גם העברה למצב טיפטרוניק.

DSG - זינוק בעליה עם בלם יד?


מדובר על שמועה בלתי מבוסס בעליל. ישנו כפתור או פונקציה אוטומטית "Hill Hold" שכשמו כן הוא – מחזיק את הרכב בעליה. פולקסווגן, למשל, כוללת פונקציית התחלת נסיעה במהירות באמצעות לחיצה על כפתור המבטל את ESP ואז בלימה עם רגל שמאל במצב שהרכב עומד – עד להגעת הטורים למקום המתאים ושחרור הברקס לזינוק הרכב קדימה.

גיר DSG – חיסרון


חסרון בולט של גיר DSG הוא המשקל, אולם במערכת ה-DSG היבשה (עם קלאצ'ים רגילים – לא הידראוליים), אין הבדל משמעותי ביחס לגיר ידני (וגם תיבת אוטומטית תהיה לרוב כבדה יותר).

תגובות

רשומות פופולריות